Kárpitos munkák és bútorfelújítás

Modern kárpitos munka

A hagyományos fotelek kárpitozását magas rugózat nélkül elképzelni sem lehet. A különlegesen kényelmes – nagyméretű – fotelok ülését sokszor kétrétegű rugózattal készítették. A gyakran késznek is elfogadható ülésre – esetenként támlára is – még tollból készült párnát is tettek. Ezt a párnát később rugós maggal (epedával) és szőrből is készítették. A támlák és karok ülés felőli felületét és a felső élét is rugózattal készítették.

Szakmai fogások

Ennek, a mai szemmel túlzott mennyiségű rugózatnak, nem a nagypolgári hivalkodás volt az oka, hanem az, hogy a megfelelő kényelmet a szakemberek csak tapasztalati úton tudták megteremteni. A szerkezeti elemeket még nem méretezték. A nagyobb ülésdeformációt – aminek mértéke a beülő ember súlyától függött – a támla dőlésszögével és a karok magasságával is követni kellett, hogy a kényelem anatómiai feltételei meglegyenek.

Kárpítozási típusok

A hagyományos telekárpitozott foteloknál az igények csökkenése, vagy egyes formai megoldások miatt a támla felső élének és a karok belső oldalának rugózata elmaradhatott, de az ülés, a támla és a karok felső részének rugózatára mindig szükség volt.

A XX. század 20-as éveitől a mennyiségi igények növekedése, valamint az anatómiai igényekhez jobban igazodó méretek megismerése következtében kisebb méretű fotelokat is kezdtek gyártani. Ezeket már kisebb rugalmas deformációjú rugózatokkal készítették a kárpitot.

Egyedi kárpit készítése

Az egészen kommersz megoldású, nyitott, párnázat nélküli karokkal készült fotelok támláin is csak az alsó harmadban helyeztek el rugókat. Az eredeti stílusokat utánzó garnitúrákhoz is gyakran készítettek fotelokat és kanapékat. Ezek üléseinél a fő kényelmi funkció miatt eltértek a karosszék jellegű szerkezettől, de a támlánál a formajegyek megtartása miatt félig fotel, félig karosszék támlaszerkezetet hoztak létre kárpittal. Ezt úgy oldották meg, hogy az ülés és a támla a foteloknál szokásos módon találkozott, a támla alsó harmadába rugókat is tettek, a felső részen azonban a székeknél szokásosnál valamivel vastagabb kárpit került beépítésre.

Újragondolt bútorkészítés

A fotelülés kárpitozása eredetileg kivétel nélkül hevederes tartószerkezettel készült. Az 1950-es évektől epedarugózat alá – az igénytelenebb foteloknál – rétegelt lemez és farost lemez tartószerkezetet is tettek. A keresztszerkezetű kárpitkeretnél felül hevederezést, a kávaszerkezetű kárpitkeretnél többnyire alulhevederezést alkalmaztak.

 

Kárpitozott és párnázott fotelek készítése és újrahúzása Budapesten. Néhány izgalmas téma, melyről érdemes lehet tovább olvasni: kárpit gyártás, fotel kárpit cseréje, kárpít szolgáltatás, kárpitozás árak, párnázat csere.